Kako se spremiti za put na letovanje

Leto je vreme kada se većina nas odluči za putovanje. Kako se ovo vreme bliži, a vaš automobil morate pripremiti na vreme, daćemo vam neke savete koji će vam u ovome pomoći. Ovo će vam prvenstveno biti od značaja iz bezbednosnih razloga, ali isto tako će vam olakšati situaciju i u finansijskom smislu.

Vrućina i dugo putovanje su idealni za kvarove ukoliko imate neku pukotinu na crevu, procurenje iz hladnjaka ili nedovoljno naduvane gume.

Proverite gume

Krenimo od početka. Verovali ili ne, gume su jedan od najzanemarenijih delova automobila. Prema nekim procenama samo 10 procenata vozača proverava pritisak u pneumaticima redovno. A upravo prilikom velikih vrućina preduvana, nedovoljno naduvana ili oštećena guma može biti najopasnija. Kao što verovatno svi znamo, prilikom porasta temperature raste i pritisak u vašim pneumaticima. Obavezno proverite u priručniku ili na pneumatiku sa strane koji je pritisak idealan za vašu gumu i trudite se da ga održite redovnom proverom. Nedovoljno naduvana gume se širi u stranu i tako povećava pritisak na delove sa strane. Ovo plus vrućina i guma može vrlo lako da pukne. Preduvana guma, sa druge strane, ima manje dodirnih tačaka sa tlom i povećava nestabilnost vozila. Nemojte zapostaviti ni rezervnu gumu. Nema smisla da je nosite sa sobom ako je u još gorem stanju od onih koje su na vozilu. Zato obavezno proverite da li je dovoljno naduvana i da su joj šare dovoljno duboke.

Ono što je krv za nas, za vaše vozilo je ulje. Održava rad delova motora čistim, glatkim i rashlađenim. Već smo govorili o intervalima promene ulja, ali nije na zgoreg da se podsetimo gradiva: kod većine vozila je oko 10000 pređenih kilometara, mada stručnjaci preporučuju 5000 ili svaka tri meseca. Većina nas vozi dosta leti, kada je zbog vrućine veća verovatnoća za pregrevanje motora. Najmanje što morate uraditi je da pre puta proverite nivo ulja.

Ukoliko ste svoj auto redovno pripremili za zimu, sada je vreme da napravite određene izmene na vašem vozilu. Pre svega je potrebno da promenite gume. Zimske gume su teške i povećavaju potrošnju goriva. Zima je možda, i pored sve predostrožnosti oštetila vaše vozilo. Ukoliko ga niste mnogo vozili preko zime, proverite nivo ulja za motor, kočnice i menjač, da se osigurate da nije ništa procurelo. Pametno je i promeniti ulje, s obzirom na to da ulje postaje zgusnuto ukoliko stoji u garaži celu zimu. Kao što nam je verovatno svima poznato, akumulator može da propadne ukoliko se slabije koristi preko zime, pa možda morate i njega da zamenite. Preko zime se na vozilu skupi dosta soli koje putari posipaju po putu, a ovo može biti fatalno za njega. Možete ga oprati sami, pomoću creva sa visokim pritiskom ili ga odneti u praonicu, gde će vam automobil detaljno oprati.

Proverite creva i kaiševe

Da bi vozilo išlo kako treba u toku leta najbitnije je da motor ostane što hladniji. Upravo zbog ovoga prvo što morate uraditi je da proverite creva i kaiševe. Creva koja su na hladnjaku pomažu da tečnost za hlađenje cirkuliše kroz blok motora, dok kaiševi pokreću ventilator koji omogućava rashlađivanje sistema. Ukoliko creva napuknu ili kaiševi puknu hladnjak će se pregrejati i vaš auto će brzo stati. Creva moraju biti čvrsta, ne smeju nikako biti savitljiva. Najosetljiviji delovi creva su oni koji se nalaze najbliže hladnjaku ili motoru. Kaiševe možete vizualno proveriti. Problem je ukoliko uočite da se razdvajaju na više slojeva, a ovo možete proveriti ukoliko skinete kaiš i pregledate ga. Pređena kilometraža kod koje se drastično povećava opasnost od oštećena kaiša je 60000.

Tokom zime filter za vazduh može da se zapuši od soli i drugih krhotina. A zapušen filter za vazduh može značajno da poveća potrošnju goriva. Pod značajnim odrazumevamo čak i do 10 procenata. Interval promene je 20000 kilometara, ali ovo u mnogome zavisi od puta i vremenskih uslova u kojima vozite. Naravno da nije isto ukoliko stalno vozite po prašini i neasfaltiranom putu ili na auto putu. Jedini način da saznate da li je vaš filter za vazduh zreo za promenu je da ga izvadite i pregledate na brzinu. Zanimljiva stvar je da malo uprljani filter za vazduh radi bolje nego potpuno čist. Ovo je iz razloga što sitne krhotine u filteru zadržavaju neke sitne čestice koje bi drugačije prošle.

Proceniti kada je vreme za zamenu filtera nije teško; čak i ako zanemariti interval zamene. Ukoliko je jako prljav, zamenite ga. Oni nisu skupi i možda je pametno zameniti ga svakako pred leto, s obzirom da vas verovatno očekuju vožnja po toplom i nimalo prijatnom vremenu.

Zamenite metlice na brisačima

Većinu nas je leti zadesio pljusak dok vozimo, i znamo koliko ovo može biti nezgodno. Isto tako znamo koliko je značajno da nam brisači tada rade kako treba. Kada pljusak ide sa noćnom vožnjom, vidljivost je još slabija. Treba uzeti u obzir da je zima verovatno uticala na metlice brisača. Osim niskih temperatura, tu su i sneg, led i so koja se posipa po putu. Lako ćete znati kada je vreme da ih zamenite; ako ostavljaju tragove na šoferšajbni prilikom brisanja ili je potrebano više zamaha da se voda obriše sa stakla. Ukoliko nikad niste ovo radili samostalno, najbolje je da pogledate na koji način su stare metlice prikačene na brisače pre nego što ih skinete.

Proverite kočnice

Već smo više puta napominjali da su kočnice najbitnije za vašu bezbednost u vožnji. Isto tako smo već napominjali i kada je vreme da zamenite pakne na kočnicama. Ovo možete obaviti samostalno ili odneti vozilo kod mehaničara da ovo učini za vas. Evo nekoliko znakova na koje treba obratiti pažnju, a koji vam ukazuju da je vreme da pregledate kočnice:

  • pedala kočnice je izuzetno meka i labava
  • pedala kočnice je tvrda i otporna na pritisak
  • pedala kočnice stoji previsoko ili prenisko
  • ukoliko imate upozoravajuću lampicu na kontrolnoj tabli ona se uključila
  • bučni i neprekidni pišteći zvuci koje proizvode kočnice

 

Bitno je znati da nije svaki pišteći zvuk znak problema; dešava se i usled vlage na nekom od delova kočnice. Problem je kada je zvuk više zvuči kao grebanje, što ukazuje na istrošenost pakni i kontakt metala sa metalom.

Proverite hladnjak

Iako su automobili u mogućnosti da rade zagrejani, postoji ograničenje do kojeg mogu funkcionisati. Optimalna radna temperatura motora sa unutrašnjim sagorevanjem je oko 93 stepena Celzijusa. Ukoliko se motor previše zagreje, može se dogoditi da se metalni delovi otope i sliju u jedno, a ovo može izazvati ogromne probleme, kako u funkcionisanju vašeg vozila tako i za vaš džep. Na sreću, sva savremena vozila poseduju rashladni sistem koji koristi rashladnu tečnost, odnosno antifriz, a takođe i pumpe, creva, ventilatore i termostate koji održavaju motor na optimalnoj radnoj temperaturi. S druge strane, ukoliko nastane problem sa bilo čime od ovoga, kao što su napukle cevi, pokidan kaiš, procurenje u hladnjaku, pa čak i sitnica kao što je nedostatak poklopca na hladnjaku, može doći do pregrevanja motora i totalnog kvara vašeg automobila.

Kada se sve ovo iskombinuje sa ekstremno visokim letnjim temperaturama, situacija postaje još kritičnija. U motor ne ulazi dovoljno vazduha koji bi mu omogućio da se rashladi. Sada vam je verovatno jasno kakav uticaj na motor imaju pokidan kaiš ventilatora ili nedostatak rashladne tečnosti u rashladnom sistemu. Promena rashladne tečnosti se mora vršiti najmanje jednom u dve godine. Ispiranje hladnjaka se vrši posebnim sredstvom koje krhotine i naslage unutar hladnjaka. Prilikom letnje vožnje, rashladna tečnost se kombinuje sa vodom u odnosu 1:1, a možete kupiti i već pripremljenju mešavinu. Ukoliko primetite da postoji potočić rashladne tečnosti ispod vašeg vozila koje je parkirano na tom mestu neko vreme, znači da je došlo do procurenja iz hladnjaka. Što pre ga odnesite u servis da se proveri stanje rashladnog sistema.

Sledeća stvar je akumulator. Iako je opšte prihvaćena pretpostavka da on najviše strada zimi, istina je da leto i visoke temperature još lošije utiču na njega. Vrućina ubrzava hemijske reakciju unutar akumulatora, dovodeći do toga da se prepuni, a ovo može drastično skratiti njegov vek trajanja. Isto tako vrućina može oštetiti akumulator tako što dovodi do isparavanja tečnosti unutar njega. Najbolji način da održite akumulator u optimalnom radnom stanu je da ga održavate čistim. Osim čišćenja svih površina vodite računa i o tome da je on pričvršćen i da su sva povezana mesta obezbeđena. Ukoliko posumnjate da je akumulator prepunjen ili se brzo prazni odnesite ga u servis gde vam mogu na brzinu proveriti njegovo stanje. Ukoliko morate promeniti akumulator postarajte se da to bude odgovarajući tip za vaš model automobila.

Klima

Najbitnija stavka leti. Ko se jednom vozio po ekstremnoj temperaturi u vozilu kojem klima ne funkcioniše zna šta ovo znači. Najpouzdaniji način da utvrdite da postoji kvar je da posmatrate da li je u mogućnosti da dostigne i održi temperaturu od najmanje 10 stepeni manje u vozilu u odnosu na spoljašnju temperaturu. Najčešći razlog lošeg funkcionisanja klima uređaja je nizak nivo rashladnika. S obzirom da su savremeni klima uređaji dosta kompleksni, najbolje je prilikom kvara odneti vozilo na pregled kod mehaničara. Ukoliko vozilo koristi freon kao rashladnik, ovo može imati veoma loše posledice po ozonski omotač. U slučaju kada sistem propušta negde, često se dešava da vozači samo dodaju freon, koji nastavlja da se ubrzano širi iz vozila kako ga sistem propušta. U nekim državama je upotreba freona čak i zabranjena, a i vrlo je jednostavno prebaciti starija vozila na korišćenje novog, manje štetnog
rashladnika zvanog R-134a.